توضیحی کاملتر درباره سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی
سلام.
در این مطلب ، قصد دارم حادثه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی رو توضیح بدم.با ما همراه باشید
تصویری انمیشن از پرواز ۶۵۵ هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰
|
|
خلاصه حادثه | |
---|---|
تاریخ | ۱۲ تیر ۱۳۶۷ ۳ ژوئیه ۱۹۸۸ |
نوع | حملهٔ موشکی |
محل حادثه | تنگه هرمز، خلیج فارس |
مسافرین | ۲۷۴ |
خدمه | ۱۶ |
کشتهشدگان | ۲۹۰ نفر |
بازماندگان | هیچکس |
نوع هواپیما | ایرباس A300B2-200 |
استفادهکننده | ایرانایر |
مبدا | فرودگاه بینالمللی مهرآباد، تهران، ایران |
آخرین توقفگاه بینراه | فرودگاه بینالمللی بندرعباس، بندرعباس، ایران |
مقصد | فرودگاه بینالمللی دبی، دبی، امارات متحده عربی |
ادامه مطلب را مطالعه کنید
شرح حادثه
در روز یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۶۷ هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ متعلق به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بینالمللی بندرعباس به زمین نشست و طبق برنامه پیشبینی شده، قرار بود این هواپیما با شمارهٔ پرواز ۶۵۵ به همراه ۲۷۴ مسافر (با ملیتهای ایرانی، اماراتی، یوگسلاوی، پاکستانی، هندی و ایتالیایی) و ۱۶ خدمهٔ پرواز که در مجموع ۲۹۰ نفر میشدند در ساعت ۱۰ صبح به مقصد دبی، امارات متحده عربی پرواز کند.
کاپیتان محسن رضایان، خلبان با سابقهٔ پرواز ۶۵۵ هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ بود که بیش از ۷،۰۰۰ ساعت پرواز را در کارنامهٔ خود داشت. هواپیما ایرباس آ-۳۰۰ با ۱۵ دقیقه تأخیر، در ساعت ۱۰:۱۷ صبح به وقت ساعت رسمی ایران، از فرودگاه بینالمللی بندرعباس به مقصد فرودگاه بینالمللی دبی برخاست. مدت پرواز تا دبی ۲۸ دقیقه و حداکثر ارتفاع تا ۱۴ هزار پا (۴،۳۰۰ متر) تعیین شد. دقایق نخستین پرواز و مراحل اوجگیری تا ارتفاع ۱۲ هزار پایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان بهطور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راههای هوایی ایران و امارات متحده تماس داشت.
چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ به منطقه کنترل هوایی امارات، در محلی به نام «مولبیت»، خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به ارتفاع ۱۴ هزار پایی صعود کند.
ناو جنگی وینسنس آمریکا در تاریخ هفتم خرداد از بندر سن دییگو وارد خلیج فارس شده بود. ایچنرمارک قلب این رزمناو به شمار میرفت. وظیفه اصلی آن، کشف هدفهای پرنده، اعم از موشک، هواپیما و پردازش اطلاعات، تعقیب صدها هدف به طور همزمان و کنترل آتش آنها بود، همچنین این رزمناو بهموشک زمینبههوا با برد ۴۰۸ کیلومتر نیز مجهز بود.
در ساعت ۱۰:۲۲ ناو جنگی وینسنس آمریکا به حریم آبّهای ایران وارد شده بود، به دستور ناخدا ویل راجرز، فرمانده ناو وینسنس، موشک استاندارد ۲ را به سوی پرواز ۶۵۵ شلیک کرد. ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شده و در آبهای خلیج فارس سقوط کرد. با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دبی، پیگیر سرنوشت پرواز ۶۵۵ شده ولی آنها اظهار بیاطلاعی کردند. بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز کرد. با شناسایی دقیق محل سقوط، بالگردها و شناورها به موقعیت ۲۶ و ۴۲ عرض شمالی و ۵۶ درجه و ۳ دقیقه طول شرقی منتقل شدند.
بلافاصله پس از این واقعه، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف-۱۴ جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار دادهاند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکا ادعا کرد که در این مورد مرتکب اشتباه شدهاند، اما شواهد بعدی این نظر آنان را مردود جلوه داد. مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایرباس ایران در خارج از مسیر هوایی پرواز میکرده و رزمناو آمریکایی نیز ۷ بار اخطار رادیویی برای هواپیمای ایران مخابره کرده ولی جوابی دریافت نکرد.
آمار مسافران پرواز
براساس مدارکی که ایران به دیوان بینالمللی دادگستری تحویل داد، پرواز ۶۵۵ ایرانایر دارای ۲۷۴ مسافر و ۱۶ خدمه بود که در مجموع به ۲۹۰ سرنشین میرسد.[۲۳] ۶۶ نفر از ۲۹۰ سرنشین این هواپیما کودک بودند.
ملیت | مسافر | خدمه | مجموع |
---|---|---|---|
ایران | ۲۳۸ | ۱۶ | ۲۵۴ |
امارات متحده عربی | ۱۳ | ۰ | ۱۳ |
هند | ۱۰ | ۰ | ۱۰ |
پاکستان | ۶ | ۰ | ۶ |
یوگوسلاوی | ۶ | ۰ | ۶ |
ایتالیا | ۱ | ۰ | ۱ |
فرانسه | ۱ | ۰ | ۱ |
مجموع | ۲۷۵ | ۱۶ | ۲۹۱ |
واکنش رسانه ها
رابرت متیو انتمن رئیس موسسه دیپلماسی همگانی و ارتباطات جهانی برای اولین بار به طور جدی چارچوب بندی خبری را وارد ادبیات مطالعات ارتباطی کرد. جالب اینجاست که اولین کار مهم او با این رویکرد، به ایران مربوط می شد. انتمن با تحلیل روزنامه های آمریکایی و توصیف آنها از دو رویداد نسبتاً مشابه ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایرانی به وسیله آمریکا و ساقط کردن یک هواپیمای کره ای به وسیله شوروی نشان داد که “مقالات خبری با گفتن اینکه ساقط کردن یک هواپیمای ایرانی یک مشکل فنی بوده و با انتخاب مناسب عکس و توصیف، عامل و قربانیان این حادثه را کم اهمیت جلوه دادند، حال آنکه ساقط کردن یک هواپیمای کره ای به وسیله شوروی به عنوان یک عمل شنیع به تصویر کشیده شد”.
بعد از حادثه
- هیچکدام از خدمه جنگی ناو وینسنس تحت پیگیرد قرار نگرفتند و حتی فرمانده ناو نیز در پایان خدمت خود مدال گرفت.
- دولت آمریکا مبلغ ۵۵ میلیون دلار به خانوادههای قربانیان و نیز مبلغ ۴۰ میلیون دلار برای غرامت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت. این مبالغ به طور بلاعوض و بدون قبول مسئولیت حادثه پرداخت شد.
جمع اوری مطالب(سید محمدرضا)
دیدگاه ها
… [Trackback]
[…] Find More on on that Topic: rowshangar.ir/توضیحی-کاملتر-درباره-سقوط-هواپیمای-مس/ […]
… [Trackback]
[…] Find More Information here on that Topic: rowshangar.ir/توضیحی-کاملتر-درباره-سقوط-هواپیمای-مس/ […]