ساده زیستی همسران و فرزندان طلاب
ساده زیستی همسران و فرزندان طلاب
ساده زیستی همسران و فرزندان طلاب را در تحقیق زیر مطالعه کنید:
مقدمه
قناعت به معنای بینیازی و اعتدال و میانهروی از صفات اخلاقی نیکو و پسندیدهای است
که در تکامل فرد و اجتماع مؤثر است. یکی از فضیلتهایی که همواره مورد تأکید پیامبران و امامان علیهمالسلام بوده است
و در تعالیم ایشان فراوان از این فضیلت یاد شده است؛
حضرت علی علیهالسلام فرموده است: القناعَهُ مالٌ لایَنفَدُ (نهجالبلاغه، حکمت ۵۷٫) «قناعت، ثروتی پایانناپذیر است».
قناعت را سبب بینیازی و ثروتمندی میدانند و بیان میفرمایند
در صورتی که این فضیلت حاصل گردد انسان را در جهت برخورداری از مواهب الهی و رشد و تعالی روزافزون سوق خواهد داد.
همچنین فرمودند: کفی بِالقَناعَهِ مُلکاً و بِحُسنِ الخلقِ نعیما «پادشاهی در قناعت است و حسن خلق برای انسان کفایت میکند».
(نهجالبلاغه، حکمت ۲۲۰)
۱).قناعت
یکی از مواردی که رعایت آن در بهبود زندگی بسیار مؤثر است، رعایت اقتصاد در هزینه های مصرفی روزانه است.
الف)
رسول اکرم(ص) از ویژگی یک خانواده نمونه را چنین برمیشمارد:
«إذا أَرادَ اللهُ بِأَهْلِ بَیتٍ خَیراً… رَزَقَهُمُ الرِّفقَ فِی مَعِیشَتِهم وَالقَصدَ فی نَفَقاتِهِم؛
هرگاه خداوند خوبی خانواده ای را بخواهد،… رفق و مدارا در معیشت و صرفهجویی در هزینهها و میانه روی را روزی شان میکند.»[۱]
ب)
از منظر امیر مؤمنان(علیه السلام)، از ویژگیهای همسر مطلوب، قناعت آنان است.
قناعت تا آن حد مورد تأکید پیشوایان اسلام قرار دارد که امام صادق(ع) در تقسیمبندی زنان به سه گروه،
از جمله بدترین آنان افرادی را معرفی میکند که اندک را نمیپذیرند و بسیار را ناچیز میشمرند.
ج)
همسر شهید مطهری در بیان خاطرات خود از همسر علامه طباطبایی میگوید:
«همسر علامه با اینکه دختر یکی از تجار تبریز بود، بسیار زن فهیم و قانعی بود.
ایشان برای من تعریف میکرد که ما در تبریز سالی چند مَن روغن حیوانی مصرف میکردیم.
به قم که آمدیم، در منزل کوچکی ساکن شدیم که امکانات زیادی هم نداشت.
حداکثر میتوانستیم روزی پنج سیر گوشت بخریم.
من دنبههای گوشت را جدا میکردم و داخل سبدی که از سقف آشپزخانه آویزان کرده بودم، میانداختم.
هر چند روز یکبار، دنبهها را آب میکردم و از آن به عنوان روغن استفاده میکردم.»[۲]
د)
نمونه دیگری از این قناعت و ساده زیستی را میتوان در همسرداری همسر مکرمه آیت الله سید محمود شاهرودی جستوجو کرد.
هنگامی که ایشان به نجف مهاجرت کردند، بهتدریج پرهیزکاری و دانش بسیارشان، زبانزد همه دانشوران نجف شد.
با همه این اوصاف، فقر و تهیدستی، سید محمود را مصمم به بازگشت به وطن میکند؛
به این امید که گشایشی در زندگیاش پدید آید و خانوادهاش را از رنج و تنگدستی نجات دهد؛
ولی همسر فداکار سید محمود، او را از سفر به ایران باز میدارد و میگوید: «ما با نان خشک روزگار میگذرانیم؛
شما دانش را به خاطر بهبودی زندگی ما رها نکنید.»
همسران طلاب باید قناعت در زندگی را نصب العین خود قرار دهند و نباید چشم و چشمی باعث شود
زندگی انها سخت و تلخ شود و همسر او دست به قرض وکوله بزند در نتیجه تمرکزش بهم بخورد و نتواند به وظیفه اصلی خودش برسد»[۳]
۲).تجمل
تجمل گرایی یکی از آفت های مهم طلبگی است. اگر کسی در ابتدای دوران عمل به آن دچار شود،
از علم آموزی و رشد معنوی باز می ماند و معمولا مجبور به تغییر رشته زندگی از طلبگی به کاسبی و تجارت می شود
و معمولا در کسب هم شکست می خورد و مصداق این آیه می شود:«خسر الدنیا والآخره ذلک هو الخسران المبین»[۴]
«هم دنیا را از دست داده اند و هم آخرت را و این همان خسران و زیان آشکار است» اگر در دوران کمال علمی ،
طلبه به تجمل گرایی مبتلا شود، خودش آفت دین و راهزن دین داری مردم می شود.
نمی توان و نباید گناه این انحراف را به گردن کسی جز خود فرد زراندوز انداخت؛
ولی معمولا خانواده و محیط در این انحرافی بی نقش و بی اثر نیستند.
اگر همسر و فرزندان کمتر سراغ زینت های دنیای پست بروند و کمتر داشته های مادی زندگی خود را با دیگران مقایسه کنند،
زمینه انحراف برای طلبه کمتر می شود.
۳).مد گرایی
یکی از بیماری های برخی از زنان امروزی، مُدگرایی است. بدون این که بیندیشد با هزاران زحمتی که بری شوهر ایجاد می کنند
به دنبال تازه های لباس و آرایشند که برای خودشان شخصیتی غیر واقعی و کاذب بسازن.
همسران طلاب باید برای زنان جامعه خصوصا بانوانی که با بدحجابی از خانه بیرون می روند و لباسهای کذایی می پوشند
و نمونه ی درست پوشش اسلامی را به نمایش بگذارند تا مردم فکر نکنند که نمی توان باحجاب زندگی کرد.
در این راه هم می توانند لباس های اسلامی را بسازند و تولیدکنند با اینکه باحجاب زندگی کرد.
نه اینکه خودشان دنبال مد ومدگرایی از انان سبقت بگیرند.قران کریم دختران حضرت شعیب(علیه السلام)را به عنوان نمونه معرفی می کند
که برایشان مهم بود خود را قاطی مردان نکنند[۵]
۴).مدارا و کاستن از توقعات
حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند:
«هر بانویی که با همسر خویش مدارا نکند و او را بر انجام کاری که در توانش نبوده و طاقت آن را ندارد وادارد،
هیچ حسنه و کار نیکی از او قبول نخواهد شد و در قیامت خدا را در حالی که بر او غضبناک است ملاقات می کند.»
یکی از شاخصه های اساسی زندگی طلبگی قناعت در نداری است با توجه به این معیار،
همسران طلاب باید این نکته را مد نظر خود قرار دهند که باید با همسران خود مدارا کنند و نباید انها را مجبور
به انجام کاری کنند که از توان مالی همسرشان خارج باشد
[۱] – ابوالقاسم پاینده،نهج الفصاحه نویسنده ،ج ۱ ص۱۸۱
[۲] – به نقل از پایگاه اینترنتی شهید مطهری، نشانی: http://www.motahari.ir/fa/content
[۳] -جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم، گلشن ابرار، ج ۲، ص ۷۵۰ و ۷۵۱٫
[۴] -حج؛۱۱
[۵] -قصص؛۲۳
مشاهده مطالب بیشتر در موضوع طلاب
مشاهده مطالب بیشتر در سایت صبح قریب
دیدگاه ها
… [Trackback]
[…] Here you can find 71304 more Information on that Topic: rowshangar.ir/ساده-زیستی-همسران-و-فرزندان-طلاب/ […]