دیدگاه اسلام در خصوص همسایه بد

دیدگاه اسلام در خصوص همسایه بد

حدیث پیامبر(ص)در مورد همسایه بد

دیدگاه اسلام در خصوص همسایه بد: پیامبر، همسایه بد را از مصیبت‌های کمرشکن معرفی می‌کند و می‌فرماید: (ثَلاثهٌ هُنَّ امُ الفَواقرِ؛ سه چیز در رأس مصیبت‌های کمرشکن است.)
آن گاه در معرفی یکی از آن سه چیز، همسایه بد را اینگونه معرفی می‌کنند:
… و همسایه‌‌ای که چشمانش تو را می پاید و دلش خواهان رسوایی توست، اگر خوبی ببیند، آن را می پوشاند و فاش نمی سازد و اگر بدی ببیند، آن را علنی و همه جا پخش می‌کند.

همسایه بد،ایمان ندارد

یکی از اخلاق ناپسندی که پیشوایان دین همواره از آن نهی می‌کردند، آزار دادن همسایه است. نقل شده است که مردی به محضر امام صادق(ع) رفت و از همسایه خود شکایت کرد. امام ضمن راهنمایی او چنین نقل کرد:
مردی از انصار خدمت پیامبر خدا عرض کرد: من از قبیله بنی فلان خانه‌‌ای خریده ام و نزدیکترین همسایه ام، کسی است که امیدی به خیر و خوبی اش ندارم و از بدی اش در امان نیستم. پس، پیامبرخدا به علی(ع) و سلمان و ابوذر و یکی دیگر که فراموش کرده ام و فکر می کنم مقداد باشد، دستور داد به مسجد بروند و با صدای بلند فریاد بزنند: (لا ایمانَ لِمَنْ لَمْ یَأمَنْ جارُهُ بوِائقَهُ؛ ایمان ندارد هر آن کس که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد.) آنان سه بار این سخن را اعلام کردند

روایت امام صادق(ع) در مورد همسایه بد

یکی از اصحاب امام صادق(ع) به نام (عمروبن عکرمه) همسایه‌‌ای داشت که پیوسته از او اذیت و آزار می دید به گونه‌‌ای که دیگر از آزار و اذیت‌‌هایش به تنگ آمده بود. نزد مولای خود امام صادق(ع) رفت و با ناراحتی عرض کرد: (ای فرزند رسول خدا، همسایه‌‌ای دارم که پیوسته مرا آزار می دهد، چه کنم؟) امام با مهربانی به او فرمود: (با او رفتار مهربانانه داشته باش!)
همانطور که می بینید همسایه آنقدر مقام بالایی دارد که حتی اگر به کسی آزار رساند باز هم تصویه می شود به او محبت شود.

بیشتر:
مشکلات زندگی و راه های مقابله با آنها
کتاب اصلاح فرهنگ نگرش اشتغال در جوانان



دیدگاه ها

… [Trackback]

[…] Read More here on that Topic: rowshangar.ir/دیدگاه-اسلام-در-خصوص-همسایه-بد/ […]

ارسال دیدگاه

اطلاعیه ها

بیشتر بخوانید